WACHTEN OP HET GOUDEN UUR
Zonlicht als primair materiaal in het oeuvre van Kaat Van Doren
This wonderful elixir of light is the thing that actually connects the immaterial with the material – that connects the cosmic to the plain everyday existence that we try to live in.
Daglicht. Niets is vanzelfsprekender en toch heeft menig kunstenaar gevloekt tijdens de zoektocht naar de manier om dat licht te vatten. Welke kunstenaar is niet gefascineerd door een bepaalde lichtinval, een zekere gloed van de zon, de schaduwen die een object werpt? Het is de ambitie van wetenschappers om het licht te bestuderen, te verklaren en meetbaar te maken. Het is een oerinstinct van beeldende kunstenaars om het licht en haar schoonheid te volgen en vast te leggen.
Als kunstenaar is Van Doren niet trouw aan één medium, drager of materiaal, maar wél aan de zoektocht naar het licht. In werken die de kunstenaar doorheen de jaren groepeerde onder de noemer ‘Waiting for, Accidents of Nature’ traceert ze schilderkunstig de schaduwen die het licht achterlaat op haar canvas. Op andere momenten maakt ze van tekenmaterialen of fotografische technieken gebruik om reële schaduwen, zoals die van de bladeren van een boom, vast te leggen. Ze laat de natuur zelf interageren, bijvoorbeeld in haar cyanotypieën, waarbij het zonlicht rechtstreeks een blauwe afdruk achterlaat op een doek, geïmpregneerd met lichtgevoelige emulsie. Zo ontstaan beelden die letterlijk door de natuur aangetast zijn. Deze werken hebben, in hun abstracte verbeeldingen van tijd en door hun ontstaan ‘en plein air’, impressionistische kwaliteiten. Ze drijft de kracht van de schaduw ook op, door de vormen ervan soms uit te snijden of te perforeren. Gaten in de vorm van de schaduw of perforaties die op hun beurt het licht doorlaten: zo experimenteert Van Doren met hoe ze het natuurlijke licht kan beïnvloeden, vormen, bevatten.
Met een combinatie van gelijkaardige technieken creëerde ze het kunstenaarsboek Waiting for: zittend in de schaduw van een boom liet ze, ‘al lezend’, de zon inwerken op geperforeerde, lichtgevoelig gemaakte pagina’s.
Uittreksel van Tamara Beheydt
Boekdesign: Jean-Michel Meyers
Zonlicht als primair materiaal in het oeuvre van Kaat Van Doren
This wonderful elixir of light is the thing that actually connects the immaterial with the material – that connects the cosmic to the plain everyday existence that we try to live in.
Daglicht. Niets is vanzelfsprekender en toch heeft menig kunstenaar gevloekt tijdens de zoektocht naar de manier om dat licht te vatten. Welke kunstenaar is niet gefascineerd door een bepaalde lichtinval, een zekere gloed van de zon, de schaduwen die een object werpt? Het is de ambitie van wetenschappers om het licht te bestuderen, te verklaren en meetbaar te maken. Het is een oerinstinct van beeldende kunstenaars om het licht en haar schoonheid te volgen en vast te leggen.
Als kunstenaar is Van Doren niet trouw aan één medium, drager of materiaal, maar wél aan de zoektocht naar het licht. In werken die de kunstenaar doorheen de jaren groepeerde onder de noemer ‘Waiting for, Accidents of Nature’ traceert ze schilderkunstig de schaduwen die het licht achterlaat op haar canvas. Op andere momenten maakt ze van tekenmaterialen of fotografische technieken gebruik om reële schaduwen, zoals die van de bladeren van een boom, vast te leggen. Ze laat de natuur zelf interageren, bijvoorbeeld in haar cyanotypieën, waarbij het zonlicht rechtstreeks een blauwe afdruk achterlaat op een doek, geïmpregneerd met lichtgevoelige emulsie. Zo ontstaan beelden die letterlijk door de natuur aangetast zijn. Deze werken hebben, in hun abstracte verbeeldingen van tijd en door hun ontstaan ‘en plein air’, impressionistische kwaliteiten. Ze drijft de kracht van de schaduw ook op, door de vormen ervan soms uit te snijden of te perforeren. Gaten in de vorm van de schaduw of perforaties die op hun beurt het licht doorlaten: zo experimenteert Van Doren met hoe ze het natuurlijke licht kan beïnvloeden, vormen, bevatten.
Met een combinatie van gelijkaardige technieken creëerde ze het kunstenaarsboek Waiting for: zittend in de schaduw van een boom liet ze, ‘al lezend’, de zon inwerken op geperforeerde, lichtgevoelig gemaakte pagina’s.
Uittreksel van Tamara Beheydt
Boekdesign: Jean-Michel Meyers
Taal | onbekend |
Uitgever | Stockmans Art Books |
Publicatiedatum | 29-08-2021 |
Bindwijze | Paperback |
Afmetingen | 167x234x20 |