De waarheid doet er tegenwoordig niet meer toe in het nieuws, lijkt het wel. Maar was het vroeger beter?
Spoken neemt de lezer mee naar een betrekkelijk recent verleden waarin sociale media nog niet bestonden: de oorlogen die de Amerikanen hebben uitgevochten in Vietnam, Koeweit en Irak. Elke oorlog wordt belicht aan de hand van een fascinerend geval van nepnieuws dat de Amerikaanse bevolking overtuigde van de noodzaak om te vechten. Het nepnieuws over een gevecht op zee dat niet had plaatsgevonden maar wel werd gewroken; het nepnieuws over meer dan driehonderd premature baby’s die op een koude ziekenhuisvloer stierven; en het nepnieuws over de heldhaftige redding van een dappere soldate.
Pien van der Hoeven ontrafelt ragfijn het complexe verleden waarin leugen en waarheid zijn verweven.Pien van der Hoeven(1967) is historicus en mediaspecialist. Zij schreef onder meer Hoed af voor Marshall en promoveerde aan de Universiteit Leiden op Het succes van een kwaliteitskrant. De ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad. Ze was verbonden aan de afdeling journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen en doceerde ook aan andere universiteiten.‘Pien van der Hoeven schrijft als een tierelier, prachtig toegankelijk en heel betrouwbaar. Spoken is een scherpe analyse waaruit blijkt dat fake news, geld verdienen en patriottisme hand in hand gaan als het oorlog is of moet worden.’
Jeroen Smit, auteur van De Prooi en Het Grote Gevecht‘Truth is the daughter of time. Pien van der Hoeven ontmaskert alle leugens en georganiseerde paranoia. De Amerikaanse buitenlandse politiek is een onttakeld wrak. Glans en glorie zijn geweken. Ze heeft het allemaal elegant en zeer lezenswaardig opgeschreven.’
Maarten van Rossem, historicus‘Pien van der Hoeven stoft de oerthese van het militair-industriële complex af en vult die aan met de rol van de pers. Een vaardig en vlot geschreven bijdrage aan een fenomeen dat zich zelfs tot pervers entertainment heeft ontwikkeld.’
Ko Colijn, oud-directeur Instituut Clingendael
Spoken neemt de lezer mee naar een betrekkelijk recent verleden waarin sociale media nog niet bestonden: de oorlogen die de Amerikanen hebben uitgevochten in Vietnam, Koeweit en Irak. Elke oorlog wordt belicht aan de hand van een fascinerend geval van nepnieuws dat de Amerikaanse bevolking overtuigde van de noodzaak om te vechten. Het nepnieuws over een gevecht op zee dat niet had plaatsgevonden maar wel werd gewroken; het nepnieuws over meer dan driehonderd premature baby’s die op een koude ziekenhuisvloer stierven; en het nepnieuws over de heldhaftige redding van een dappere soldate.
Pien van der Hoeven ontrafelt ragfijn het complexe verleden waarin leugen en waarheid zijn verweven.Pien van der Hoeven(1967) is historicus en mediaspecialist. Zij schreef onder meer Hoed af voor Marshall en promoveerde aan de Universiteit Leiden op Het succes van een kwaliteitskrant. De ontstaansgeschiedenis van NRC Handelsblad. Ze was verbonden aan de afdeling journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen en doceerde ook aan andere universiteiten.‘Pien van der Hoeven schrijft als een tierelier, prachtig toegankelijk en heel betrouwbaar. Spoken is een scherpe analyse waaruit blijkt dat fake news, geld verdienen en patriottisme hand in hand gaan als het oorlog is of moet worden.’
Jeroen Smit, auteur van De Prooi en Het Grote Gevecht‘Truth is the daughter of time. Pien van der Hoeven ontmaskert alle leugens en georganiseerde paranoia. De Amerikaanse buitenlandse politiek is een onttakeld wrak. Glans en glorie zijn geweken. Ze heeft het allemaal elegant en zeer lezenswaardig opgeschreven.’
Maarten van Rossem, historicus‘Pien van der Hoeven stoft de oerthese van het militair-industriële complex af en vult die aan met de rol van de pers. Een vaardig en vlot geschreven bijdrage aan een fenomeen dat zich zelfs tot pervers entertainment heeft ontwikkeld.’
Ko Colijn, oud-directeur Instituut Clingendael
Taal | Nederlands |
Uitgever | Uitgeverij Prometheus |
Publicatiedatum | 09-02-2022 |
Bindwijze | Paperback |
Afmetingen | 126x200x25 |